Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy, legendarny, GSXR!

Suzuki GSX-R 750 Olejak photomodel

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarne konstrukcje

Prezentacja Suzuki GSX-R 750 w 1985 roku miała zmienić świat na zawsze. Po raz pierwszy kierowcy otrzymali możliwość prowadzenia prawdziwie wyścigowej maszyny w ruchu ulicznym.

tekst: Artur Skibiński, koretka: Mor / foto: internet

W połowie lat 80-tych nie było na rynku motóra, którym można było ścigać się na torze, a następnie wrócić nim “na kołach” do domu. Suzuki Gsx-r 750 był pierwszym, który oferował sportowe emocje w bardzo przystępnej, jak na tamte czasy, cenie. Historia tego modelu ma już ponad 30 lat, a wszystko zaczęło się właśnie w roku 1985.

Suzuki GSX-R 750 Olejak full
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Pierwszy model!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Początki

Gsx-r 750 w 1985 roku nie wyróżniał się na tle pozostałych 750-tek mocą… lecz stosunkiem mocy do masy.

Silnik miał 100KM (130KM dzięki wyścigowemu pakietowi tuningowemu), kręcił się do 11,000 obr/min, a jego masa wynosiła 176kg na sucho!!!

Suzuki GSX-R 750 Olejak zegary tachometer
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Zegary otoczone pianką były nie tylko lekkie, spójrzcie na obrotomierz – zaczyna się od 3,000obr/min.
Już na pierwszy rzut oka wiemy, że mamy do czynienia z prawdziwie hardcorową, sportową maszyną.

Konkurencyjne maszyny ważyły ówcześnie średnio ok. 220kg. Tak niska masa Gsx-r’a 750 1985 potrafi zawstydzić konkurencję nawet dzisiaj. Redukcja wagi nie ominęła też serca maszyny. Nie było praktycznie części silnika, która nie została odelżona. Niestety, lżejsze elementy silnika były bardziej narażone na uszkodzenia przy wysokich temperaturach, więc inżynierowie musieli przygotować coś specjalnego

Suzuki GSX-R 750 Olejak | O co chodzi z tym olejakiem?

Przy doborze systemu chłodzenia zrezygnowano z chłodzenia cieczą gdyż takie rozwiązanie byłoby zbyt ciężkie. Zespół inżynierów z wydziału projektowania silników z Etsuo Yokouchi na czele opracował całkowicie nowy system chłodzenia olejem. Suzuki Advanced Cooling System (SACS) był nie tylko lżejszy od systemu chłodzenia wodą, ale okazał się również o wiele bardziej wydajny.

Suzuki GSX-R 750 Olejak doświadczenia
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Etsuo Yokouchi (po prawej, z wężem w ręku) udowadnia, że projekt silnika, a konkretnie jego system chłodzenia olejem pozwala na przepływ wystarczającej ilości oleju do odprowadzenia temperatury.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Legendarna wytrzymałość

Suzuki GSX-R 750 Olejak silnik engine
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Silnik i magistrala olejowa

Mimo ekstremalnej terapii odchudzającej silnik był jednocześnie trwały i niezawodny. Potwierdzały to testy w fabryce, gdzie silnik przez ponad 24 godziny pracował na najwyższych obrotach bez jakichkolwiek awarii czy problemów. Inżynierowie z Hamamatsu wykonali kawał dobrej roboty.

Ciekawostką jest fakt, że jeden z ówczesnych inżynierów projektujących silnik, Hidetoshi Arakawa, po dziś dzień jeździ olejakiem z 1986 roku.

Rama Gsx-r’a 750 z 1985 roku była pierwszą aluminiową ramą, która pojawiła się w masowo produkowanym motocyklu. Motór ten posiadał też miejsce dla pasażera, które o dziwo było bardzo wygodne jak na sporta, dodatkowo pasażer miał do dyspozycji uchwyt.

Suzuki GSX-R 750 Olejak rama frame
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Rama waży jedynie 8kg!

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Osprzęt

Silnik zaopatrywały 4 gaźniki Mikuni (w pierwszym roku produkcji były to gaźniki z płaskimi przepustnicami!), zawieszenie było regulowane, a hamowanie zapewniały dwie tarcze 300mm i 4-tłoczkowe zaciski. W tamtej epoce było to arcydzieło sztuki inżynieryjnej. Takie wyposażenie motocykla w latach 80-tych było nawet bardziej niż wystarczające. Ciekawe było zastosowanie 18-calowych, aluminiowych obręczy.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Suzuki GSX-R 750 Olejak koło
Suzuki GSX-R 750 Olejak | Dlaczego zdecydowano się na 18-calowe obręcze? Na takich samych sukcesy odnosił GS 1000R i tego samego chcieli inżynierowie.

Suzuki GSX-R 750 Olejak | Podsumowanie

Całe Suzuki Gsx-r 750 było bardzo lekkie i zwarte, a świat zachwycił się rezultatem pogoni pierwszego supersportowego gixa za jak najniższą masą. Nie bez znaczenia był też fakt, że olejak, jako pierwszy, pozwalał doświadczyć na własnej skórze, tego, co czuli kierowcy podczas wyścigów Grand Prix. Teraz, po latach, wiemy, że kolejne modele 750tki z Hamamatsu to nieustanne dążenie do doskonałości.

Nowy Gsx-r olejak kosztował 5,500$. Dziś na próżno szukać świetnie zachowanych egzemplarzy, a jeśli już się taki trafi, jego ceny są porażające.

Suzuki GSX-R 750 Olejak 1985 lemans win
Debiut nowego GSX-R 750 na Le Mans w 1985 roku. Suzuki Endurance Racing Team (SERT) w składzie Herve Moineau i Richard Hubin uplasowali się na drugiej pozycji – mimo wypadku Moineau podczas rozgrzewki – skład Guy Bertin, Phillipe Gouchon i Bernard Millet zajęli pierwsze miejsce. 
Zajęcie pierwszego i drugiego miejsca na podium było fenomenalnym wynikiem w debiucie, wtedy cały świat usłyszał o nowym SUZUKI GSX-R 750.